Παραβλέποντας τους κανόνες
Υπάρχει ένας κανόνας στην φωτογραφία που λέει ότι ο ορίζοντας στο κάδρο μας δεν πρέπει ποτέ να είναι στραβός. Αλλά οι κανόνες στην τέχνη, όπως και στο ποδόσφαιρο, είναι γι’ αυτούς που πιστεύουν ότι τους χρειάζονται. Έτσι όταν κάποιος ρώτησε τον Garry Winogrand, έναν απ’ τους μεγαλύτερους ‘φωτογράφους του δρόμου’ που συνήθιζε να τραβάει αρκετές φωτογραφίες του με στραβό ορίζοντα για να προσδίδει διαφορετική δυναμική στο περιεχόμενο τους, γιατί προσθέτει κλίση στις εικόνες του, αυτός σαν άλλος απίστευτος/αξέχαστος/ανεπανάληπτος Ίγκορ Άιγκορ απάντησε εντελώς φυσικά, αφοπλιστικά και στα όρια της τρέλας, που συνήθως η τέχνη δικαιολογεί: “Ποια κλίση;”
Στην παραπάνω φωτογραφία του προπονητή της Βαλένθια, Ουνάι Έμερι, από τον χθεσινό αγώνα κυπέλλου με την Σεβίλλη, δεν γνωρίζω αν ο φωτογράφος Jose Jordan ήθελε να περάσει κάποιο βαθύτερο μήνυμα για την παρασκηνιακή και σε κατώτερο επίπεδο θέση του προπονητή σε σχέση με τον χώρο που διαδραματίζεται όλη η δράση ή αν απλά η εικόνα από μόνη της, δηλαδή η διάταξη του προπονητή και του χόρτου πάνω της, προκάλεσε το συγκεκριμένο κλικ. Αλλά δεν έχει και σημασία. Το αποτέλεσμα ξεχώρισε σε σχέση με αμέτρητες άλλες συνηθισμένες φωτογραφίες ποδοσφαιρικού ρεπορτάζ που εστιάζουν στους προπονητές.
Σχετικά φωτογραφικά:
Η μαγεία του μεγάλου χρόνου έκθεσης Vol 1 και Vol 2
Η μαγεία του μικρού χρόνου έκθεσης
Η «αποφασιστική στιγμή» Vol 1 και Vol 2
Η μαγεία του ανοιχτού διαφράγματος
Η μέθοδος Tilt-shift
Ο κανόνας της διαγωνίου
3 σχόλια σχετικά με το “Παραβλέποντας τους κανόνες”
με όλο το σεβασμό, επειδή από ποδοσφαιρικό “σχολιασμό” πάμε καλά, ας αφήσουμε καλύτερα για αλλού τα περί κάδρου και winogrand γιατί απ’ ότι φαίνεται από φωτογραφία…. δεν! (ισχύει και για παλαιότερα “φωτογραφικά” σχόλια)
Δεν γίνεται να τους ικανοποιούμε όλους.
Μια χαρα τα περιεγραψε ο ανθρωπος. Ειμαι φωτογραφος κ λατρης του Garry.