Ο γύρος του κόσμου με ένα σομπρέρο

Οι Άραβες του Ισραήλ

Κοιτώντας κάτι άσχετα πράγματα για χαμένους ποδοσφαιρικούς ήρωες, το μάτι έπεσε στην είδηση ότι ο Γιαννάκης (ο) Παπαδόπουλος παίζει πια σε μια ομάδα του Ισραήλ που λέγεται Μπνέι Σακχνίν. Η μεγάλη εκείνη ελπίδα του ελληνικού ποδοσφαίρου που στο τελευταίο του πέρασμα από τον Άρη ίδρωνε πριν περάσει το δεκάλεπτο, πήγε σε μια ποδοσφαιρική εσχατιά. Όμως ο συγκεκριμένος Ισραηλινός σύλλογος είναι ελαφρώς διαφορετικός από τους υπόλοιπους του πρωταθλήματος του Ισραήλ. Η βασική του διαφορά είναι ότι ο σύλλογος είναι Παλαιστινιακός. Μάλιστα αποτελεί τη μοναδική Αραβική ομάδα που έχει πάρει τίτλο στο Ισραήλ.

Bnei-Sakhnin

Η πόλη Σακχνίν βρίσκεται περίπου 20 χιλιόμετρα έξω από την Άκρα, έχει περίπου 25.000 κατοίκους πληθυσμό και είναι όλοι τους οπαδοί της Μπνέι, από τις ελάχιστες παλαιστινιακές ομάδες που έχουν κερδίσει το δικαίωμα να παίζουν στο ισραηλινό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου. Μπορεί ο τωρινός προπονητής της να είναι Εβραϊκής καταγωγής, όμως πλην των 5 ξένων που έχει στο ρόστερ της, όλοι οι υπόλοιποι είναι Άραβες, μουσουλμάνοι και παλαιστίνιοι.  Από το 2003 που ανέβηκε στην πρώτη κατηγορία είναι η ομάδα που λατρεύουν να μισούν οι υπόλοιπες 13 ομάδες του πρωταθλήματος. Ειδικά στην Ιερουσαλήμ κάθε φορά που παίζουν αντιμετωπίζουν συνθήκες κανονικού πολέμου, κυρίως κόντρα στην ακροδεξιά ομάδα της Μπεϊτάρ.

Η Μπεϊτάρ είναι ένα κλαμπ που αν βρισκόταν σε Ευρωπαϊκή χώρα δύσκολα θα είχε γεμάτες κερκίδες σε 2 ματς συνεχόμενα. Οι ρατσιστικές επιθέσεις όταν παίζουν κόντρα στην Μπνέι φτάνουν σε επίπεδα που θα έκαναν και τους οπαδούς της Λάτσιο να ντραπούν. Οι οπαδοί έχουν περάσει στο καταστατικό απαγόρευση ώστε ο σύλλογος να μην μπορεί να υπογράψει μαύρο, Άραβα ή μουσουλμάνο παίχτη. Στα παιχνίδια με τη Μπνέι η καφρίλα ξεπερνάει τα επίπεδα Σούπερ Λιγκ με πανό που γράφουν «Θάνατος στους Άραβες», «Θα εποικίσουμε το Γήπεδό σας» και «Οι Βόμβες μας να μη σας Αφήσουν να Φτιάξετε Ενδεκάδα». Οπαδοί της Μπεϊτάρ επίσης περνάνε από δίκη για τη δολοφονία δεκαεξάχρονου Άραβα οπαδού της Μπνέι πριν από μεταξύ τους ματς το 2014. Η Μπνέι όταν κέρδισε το κύπελλο του Ισραήλ το 2004 πέρασε στην πορεία του θριάμβου της έξω από το γήπεδο της Μπεϊτάρ, το Τέντι (!!) Στέντιουμ, επιδεικτικά.

Fans of Beitar Jerusalem shout slogans during a match against Bnei Sakhnin as part of the Israeli Premier League, at Teddy Stadium in Jerusalem

Το μένος των εβραϊκών ομάδων κόντρα στην Μπνέι φτάνει σε τέτοιο σημείο που όταν ο παίχτης της Μπνέι, Αμπάς Σουάν, σκόραρε το 2006 στο 90’ κόντρα στην Ιρλανδία στα προκριματικά του Μουντιάλ της Γερμανίας, οι Ισραηλίτες σε όλα τα υπόλοιπα γήπεδα σήκωναν πανό «Μη φοράς τη φανέλα της εθνικής. Δεν είσαι ένας από εμάς». Η Μπέι αποτελεί κόκκινο πανί στο Ισραήλ διότι είναι η διέξοδος των Παλαιστινίων στο Εβραϊκό κατεστημένο. Τον Αύγουστο του 2014 δύο ποδοσφαιριστές από την ακαδημία της, Άραβες προφανώς, δολοφονήθηκαν με 10 σφαίρες από Ισραηλινούς στρατιώτες σε συνοριακό σταθμό, όπως πήγαιναν στην προπόνηση. Η δολοφονία συνέβη μόλις μία βδομάδα μετά από εντός έδρας παιχνίδι κόντρα στην Μπεϊτάρ όπου οι οπαδοί της Μπνεί ανέμιζαν παλαιστινιακές σημαίες. Η αντίδραση του Εβραϊκού κοινοβουλίου στα γεγονότα ήταν να καταδικάσει τη δολοφονία και να προτείνει την αποπομπή της Μπνέι από το πρωτάθλημα, επειδή σήκωσαν οι οπαδοί της παλαιστινιακές σημαίες.

Η Μπνέι προσπαθεί να κερδίσει το δικαίωμα στην ισονομία κάνοντας συνεχώς αναφορές και στέλνοντας επιστολές στην ΟΥΕΦΑ και τη ΦΙΦΑ. Η απάντηση που παίρνουν είναι ότι «τα προβλήματα στην περιοχή υπάρχουν εδώ και 60 χρόνια και δεν μπορούμε να τα λύσουμε εμείς». Η ΟΥΕΦΑ με τις καμπάνιες του «Νόου του Ρέισισμ», του «Κικ Ρέισισμ Άουτ οβ Φούτμπολ». Η Μπνέι, που καταφέρνει και κρατιέται στην πρώτη κατηγορία του Ισραήλ, τερματίζοντας συχνά στην πρώτη πεντάδα, έχει συγκεντρώσει την υποστήριξη όλων των Παλαιστινίων διότι προσπαθεί να αγωνιστεί με άνισους όρους σε ένα πρωτάθλημα που όλοι οι άλλοι τη θεωρούν εχθρό και όχι αντίπαλο. Όσο υπερβολικό και αν είναι να μετρούν ως απώλεια του Παλαιστινιακού ποδοσφαίρου θανάτους πρώην παραγόντων, προπονητών και ποδοσφαιριστών από βομβαρδισμούς στη Γάζα οι Παλαιστίνιοι, τόσο λογικό είναι να ζητούν να παίζουν τα παιχνίδια ως ποδοσφαιριστές και να μην αντιμετωπίζονται σε όλη τη χώρα ως τρομοκράτες.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

παγκόσμιο ποδόσφαιρο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Βουλγαρία ’93-’94: Ωδή στην πιο καλτ ομάδα όλων των εποχών

Ο Χρίστο Στόιτσκοφ, γνωστός θεολόγος-ποδοσφαιριστής στον οποίο χρωστάμε το δόγμα «Υπάρχουν δυο Χριστοί, ο ένας στον ουρανό, εγώ παίζω στην Μπαρτσελόνα», θα επαναλάβει πολλές φορές την άποψή του για την εθνικότητα του Μεγαλοδύναμου στη διάρκεια των εννιά μηνών που σημάδεψαν την ιστορία της Εθνικής Βουλγαρίας: «Ο Θεός είναι Βούλγαρος». Ένα βράδυ του Ιουλίου του 1994 θα […]

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Ο 48χρονος επαγγελματίας ποδοσφαιριστής

Γυρολόγοι ποδοσφαιριστές υπάρχουν πολλοί. Αυτό που κάνει ενδιαφέρουσα την ιστορία του Καζουγιόσι Μιούρα είναι ότι ο σχετικά άγνωστος παγκοσμίως Γιαπωνέζος ποδοσφαιριστής (εκτός αν βλέπεις anime), είναι θρύλος στη χώρα του. Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά. Σαν καλός Ιάπωνας τουρίστας, ο Μιούρα πήρε την φωτογραφική του μηχανή τα ποδοσφαιρικά του παπούτσια και σε ηλικία […]

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

4 σχόλια σχετικά με το “Οι Άραβες του Ισραήλ”

  1. Ο/Η th.alys λέει:

    “οι Ισραηλίτες σε όλα τα υπόλοιπα γήπεδα σήκωναν πανό «Μη φοράς τη φανέλα της εθνικής. Δεν είσαι ένας από εμάς».”

    Έχετε κάποια πηγή γι’αυτό; Σύμφωνα με την δική μου αναζήτηση έτυχε η επόμενη αναμέτρηση να είναι μεταξύ της Σαχίν και της Μπεϊτάρ Ι. και το πανό το σήκωσαν οι οπαδοί της δεύτερης.

    Θα ήταν λίγο περίεργο δε γιατί την επόμενη χρονιά ο Σουάν πήρε μεταγραφή για την Μακάμπι Χάιφα κι έπειτα έπαιξε δυο χρόνια στην Ιρόνι Κιριάτ Σμόνα πριν κλείσει την καριέρα του στην παλιά του ομάδα. Επίσης τον έχουν αποκαλέσει εθνικό ήρωα(gibor yisrael) κι έχει διαφημιστικό συμβόλαιο με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία. Ένα μισητό πρόσωπο δύσκολα θα έκλεινε τέτοια συμφωνία.

    Μια ακόμη παρατήρηση: οι όροι Ισραηλινός, Ισραηλίτης και Εβραίος δεν είναι εναλλάξιμοι μεταξύ τους και κακώς χρησιμοποιούνται κατ’αυτόν τον τρόπο στο κείμενο. Ο πρώτος αναφέρεται σε πολίτες του κράτους του Ισραήλ(όπως είναι και ο ίδιος ο Σουάν). Οι άλλοι δύο είναι ταυτόσημοι κι αναφέρονται σε όλους τους πιστούς της εβραϊκής θρησκείας, ανεξάρτητα από το αν είναι Ισραηλινοί, Γάλλοι, Αμερικανοί ή Έλληνες.

  2. Ο/Η Γιάννης λέει:

    Να συμπληρώσω στα όσα έγραψε ο φίλος παραπάνω. Η πόλη Sakhnin δε βρίσκεται στα Παλαιστινιακά εδάφη αλλά κοντά στο Γκολάν. Οι κάτοικοί της ονομάζονται “Άραβες Ισραηλινοί” (israeli arabs) το οποίο μπορεί να σημαίνει Παλαιστίνιοι, μπορεί όμως και όχι. Οι Παλαιστίνιοι δεν είναι οι μόνοι Άραβες του Ισραήλ παρόλο που είναι οι περισσότεροι. Όσοι ζουν στη Γάζα ή στη δυτική όχθη θα αρνούνταν τον όρο israeli arab, αλλά όσοι ζουν στα εδάφη του Ισραήλ πολλές φορές τον αποδέχονται και γενικά έχουν καλές σχέσεις με τους Εβραίους. Εκτόσ των Παλαιστινίων στο Ισραήλ κατοικούν και “Druze” (που δεν ξέρω πως εξελληνίζεται. Ντρούζοι ίσως;) οι οποίοι υπηρετούν ακόμα και στον στρατό σε μάχιμες μονάδες. Γενικά η κατάσταση είναι μπάχαλο.
    Πάντως πολύ καλό το άρθρο

  3. Ο/Η Ramón Llul λέει:

    Να κάνω μερικές διευκρινίσεις:

    Κατ’ αρχάς Γιάννη που είναι πιο απλό το δικό σου, δε γράφω ότι είναι σε παλαιστινιακά εδάφη, λέω ότι είναι παλαιστινιακή ομάδα. Στην καταγωγή της και στους φιλάθλους της. Γεωγραφικά έγραψα ότι είναι “περίπου 20 χιλιόμετρα έξω από την Άκρα”.

    Επίσης ισχύει ότι οι Παλαιστίνιοι δεν είναι οι μόνοι Άραβες του Ισραήλ. Δε λέω κάτι διαφορετικό (παρεμπιπτόντως Ντρούζοι μεταφράζονται όντως). Το κράτος του Ισραήλ έχει 2 επίσημες γλώσσες τα (βιβλικά) Εβραϊκά και τα Αραβικά (διάλεκτο της Παλαιστίνης).

    Όσο για τις έννοιες που λέει ο th.alys δεν εναλλάσσονται. Το ξέρω λόγω σπουδών και παρατήρησέ το στο κείμενο. Δεν χρησιμοποιούνται λάθος. Κάθε φορά είναι αυτό που θέλω να πω.

    Όσο για τα πανό. Ε, χμ, η πηγή ήταν στα εβραϊκά που έλεγε ότι υπήρξαν αντιδράσεις κατά του Σουάν και από άλλους οπαδούς ομάδων πριν τις προβλεπόμενες από τους ούλτρα ακραίους της Μπεϊτάρ. Μου το μετέφρασε ένας συνάδελφος που μιλάει εβραϊκά & αραβικά. Η πρωταρχική αγγλική πηγή έλεγε μόνο για τη Μπεϊτάρ όντως, αλλά αφού είχα εβραιόφωνο είπα να το εκμεταλλευτώ. Όμως ναι είναι γενικότερα, ειδικά μετά που κρέμασε τα παπούτσια του ο Σουάν έγινε σύμβολο συμφιλίωσης και αρμονικής συνύπαρξης Ισραηλιτών και Παλαιστινίων.

  4. Ο/Η Πι Ζήτα λέει:

    Καταρχήν, ονομάζονται Δρούζοι. Είναι ας πούμε πιστοί μιας μονοθεϊστικής θρησκείας που δεν άνθησε παραπάνω, μεταξύ Ιουδαϊσμού,Χριστιανισμού,Μουσουλμανισμού. Προφανώς κι είναι Άραβες του Ισραήλ. Αλλά ο όρος αυτός ουσιαστικά καπελώνει τους Παλαιστινίους (Μουσουλμάνους/Χριστιανούς) που κατοικούν εκτός Λωρίδας Γάζας και Δυτικής Όχθης.

    Πάντως υπάρχουν προσπάθειες συνύπαρξης υπό το βάρος πολλών γεγονότων φυσικά. Και συγγνώμη για τυχόν phissing αλλά π.χ. υπάρχει και τούτο:https://www.facebook.com/events/118049038735139/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.